NEMESIS
DIVINA

En thriller som utspelar sig på två sidor av ett sund. En historia om nutida konflikthärdar där människoliv är en handelsvara.

( Utvecklat tillsammans med regissör Anders Banke, Solid Entertainment )

An actionthriller set on opposite sides of a channel. A story where human lifes are a commodity and merchandise in a political conflict.

( Developed in cooperation with director Anders Banke, Solid Entertainment )

NEMESIS
DIVINA

Synopsis svenska

Resumé in english

 

 

 

  EXT / Sundet _ eka
En kraftigt byggd man i trettioårsåldern klädd i t-shirt och träningsbyxor ror metodiskt en plasteka på ett mörkt hav, i fören sitter en stor svart hund och spanar ut över vattnet. Havet är ödsligt och tomt, det är skymning, man anar en kustlinje vid horisonten där himlen möter havet.

Mannen lyfter en urna ur en papperskasse, tömmer långsamt askan i vågorna. Det är ingen rituell handling, ser mera ut som en eftertänksam gest. Urnan är alldaglig och enkel, mannen visar inga känslor eller eftertänksamhet. Det är en planerad handling.

En färja kommer in i blickfånget, den är på väg mot ekan. När mannen börjar ro ser vi över hans axel att han är nära land. Ett hamnområde med en stor varvskran och industribyggnader lyser upp hans väg tillbaka.

EXT / STRAND
Den stora svarta hunden springer längs en lång sandstrand. Det ligger fullt med tång och småsten i vattenbrynet. Flera bryggor syns sträcka sig ut över dyningarna. Hunden kastar sig ut i vattnet efter en pinne, simmar tillbaka till land.

Mannen från ekan går upp vid foten till en brygga, i sanden ligger spår av människor som varit där. Ett skärp till en rosa frottebadrock, några tomma plastflaskor och ett kors på en stor sten fångar kamerans uppmärksamhet. I bakgrunden syns en ensam kvällsbadare på en brygga ta upp en handduk ur en sliten tygbag.

En skarp vissling skär genom tystnaden. Mannen från ekan grenslar en mountainbike, cyklar iväg längs stranden. Hunden håller jämn fart med honom.

EXT / KLUBB ENTRE
Mannen står utanför en garageport, en samling människor väntar i kö. Det är natt, kön är upplyst av en stark strålkastare, i bakgrunden syns metallskrot och byggställningar. Mannen är klädd i samma t-shirt och säckiga byxor som tidigare. Byxorna hålls uppe av ett svart bälte, han har tunna svarta handskar och tunga svarta boots. Vi får en känsla av att det är hans uniform, hans identitet.

Han öppnar porten och släpper in ett Nikeklätt gäng, från lokalen strömmar höga rytmer, det är en svartklubb utan skyltar, neonljus eller elegans. En svettig folkmassa och glasartade blickar skvallrar om efterfest och sen timme.

En röst ropar "Goran" och han spanar ut över de väntande. En man banar sig väg genom kön, någon skriker -

EN RÖST:
Vad fan, vi har väntat längre!

Goran tar brutalt tag i den otålige och ger honom en lång svart blick, den otålige tystnar men sticker ned ena handen i fickan, en stilettkniv blixtrar till. Goran duckar, tar hans arm i ett grepp och vrider till.

Den otålige skriker, handen hänger hjälplös, han sjunker ihop och svimmar av smärtan. Hans kamrater lyfter iväg honom. Mannen som ropat kommer fram och trycker en sedel i Gorans hand. Försvinner in genom porten till klubben. Goran spänner blicken i kön, talar till alla och ingen.

GORAN:
Är det någon annan som har synpunkter på ordningen ?

Han får inget svar. Ansiktena i kön undviker hans påträngande blick. Försöker se oberörda ut. Nollställda.

INT / KLUBB, bar _ KONTOR
Goran står bakom baren, en ung man med rakat huvud och hörlurar står koncentrerat och lyssnar. Han sträcker fram en av hörlurarna och en cd-skiva till Goran. Han lyssnar, gör en obscen gest med händerna och nickar instämmande till den unge dj:n.

Sträcker in handen under bardisken och volymen på musiken ökar till ett vibrerande inferno. En kvinna som sköter baren kommer fram och visar demonstrativt på sina öronproppar. Goran gör juckande rörelser med höfterna, hon slår honom lekfullt i magen. Det ser vänskapligt ut.

Goran öppnar en dörr bakom baren och stiger in på ett mörkt kontor, stänger dörren om musiken som pulserar utifrån lokalen. En kostymklädd man som vi kommer förstå är klubbägaren Milan säger till honom på serbokroatiska -

MILAN:
Fick ett samtal från akuten, armbågen var ur led. Dom ville ha skadestånd...

Goran ser frågande på mannen som skrattar och skakar på huvudet.

MILAN:
Det var nödvändigt, vi måste vara benhårda, inga vapen eller droger...

En äldre man kommer fram ur skuggan och hälsar på Goran.

MILAN:
Det här är en vän från det gamla landet. Han behöver hjälp. Hans dotter är försvunnen...
GORAN:
Är det en "tjänst"...
MILAN:
Ett lyckat uppdrag belönas frikostigt, ett misslyckat däremot ...

Goran nickar till svar och den äldre mannen sträcker honom ett färgfoto av en ung, blonderad kvinna. Mannen talar på serbokroatiska.

ÄLDRE MAN:
... är utbildad balettdansös, dansade i Köpenhamn på en striptease klubb, PUSSY ...

INT / GORANS LOFT _ KUVERT 1
I gryningen kommer Goran in på ett loft, den svarta hunden hälsar honom glatt. Goran brottas vänskapligt med hunden, säger sedan ett tyst kommando och hunden lägger sig omedelbart ned vid hans fötter.

På golvet vid ytterdörren ligger ett brunt kuvert utan avsändare. Goran vänder det försiktigt, håller upp det mot ljuset, klämmer på det. Han river upp fliken och tar ut innehållet. Några svartvita bilder på en blond naken kvinna. Hon är död. Ligger med uppspärrade ögon ilandfluten vid en strand.

Några korniga, rörliga bilder av en fastbunden, naken kvinna flashar till. Som om det är minnesbilder, tagna med en enkel vhs-kamera.

Han studerar fotografierna av den döda, kvinnan har kraftiga märken kring hand och fotleder. Stranden är ödslig i blixtljuset, en skugga i bakgrunden påminner om hamnsilhuetten vi sett från ekan.

Det finns inget annat än de svartvita bilderna i kuvertet, ingen text någonstans. Han stoppar tillbaka de datautskrivna bilderna i kuvertet, lägger det på hatthyllan och säger ett lågt kommando.

Hunden går fram till dörren och Goran öppnar den för honom. Som en skugga försvinner den ut i mörkret.

Goran startar en bärbar dator som börjar spela musik, rytmer som är samplade i olika variationer. Han vrider upp volymen på stereoanläggning och hela loftet vibrerar till rytmerna.

Bredvid anläggningen står ett foto av en gammal kvinna, ett stearinljus och en enkel urna. Samma som vi sett Goran tömma askan ur i inledningsscenen på havet.

EXT / STRAND FOTO
På kvällen vandrar Goran med sin hund på stranden. Vid en brygga stannar han till. Bilden av strandkanten vi ser påminner om utsnittet på ett av de svartvita foton Goran fått i kuvertet.

Han fortsätter längs stranden, kommer till en pir vid småbåtshamn, stannar och ser fundersamt ut över det mörka vattnet.

Ovetande bevakas han av en civilklädd man i en bil, fotograferas med en kompakt digital videokamera. Vi ser bilden i en liten monitorruta, den har perspektivet av teleobjektiv.

Bilen har polisradio, mobiltelefon. När en sifferkod flashar på telefonens display, lyfter mannen telefonen och lyssnar. Vi ser inte hans ansikte, bara profilen. Mannen kan vara polis, eller fotograf.

Goran fortsätter gå längs stranden, nu är han vid ett handikappbad. Han ser en bil starta från parkeringen en bit bort. Den kör iväg med släckta strålkastare. Han visslar till sig hunden som kommer lufsande, motvilligt.

© 2002 Thore Soneson / Solid Entertainment AB

 

till index_film  

Nemesis Divina som pdf fil