morphé,
gr., gestalt, form, bild, möjl. besläktat med lat. forma,
f o r m.
Mo`rfeus,
i grekisk mytologi en bevingad sömngud, son till Hypnos ("Sömnen")
och med människans drömmar som ansvarsområde. Uttrycket
"i Morfei armar" är en poetisk omskrivning för sömn.
EN
DAG I MORFEUS LIV
Konstnärligt
är projektet ett möte mellan våra två uttrycksformer
- bilden och ordet - mellan den visuella formen av berättande och
den språkliga. Vi har arbetat med ett antal konsthistoriska verk,
verk som lever vidare i vår nutid som minnesbilder, som tecken för
olika sociala och mänskliga ideal, som underliggande visuella koder
vi inte alltid är medvetna om var de kommer ifrån...
En vanlig
dag bombarderas vi av bildmeddelanden av enklare och mera komplex karaktär.
En del anspelar medvetet, andra omedvetet, på vårt kollektiva
bildarv. I en bild av en modell på en modevisning kan finnas spår
av Boticellis Venus. Fotografen och modellen vill med sina bilder suggerera
fram känslor och reaktioner, om de refererar till något gemensamt
har vi lättare för att delta och dras in i bildens berättelse.
Varje dag är fylld av dessa intryck, meddelanden, koder, referenser
och omgestaltningar.
På ett liknande sätt omformar och gestaltar våra drömmar
känslor och upplevelser, våra drifter och behov, våra
erövringar och nederlag i bilder och berättelser. Det är
denna process, denna likhet mellan hur drömmens bilder och våra
medvetna bilder formas och omformas, som står i centrum för
vårt projekt.
Huvudaktör i detta spel med drömbilder är MORFEUS, en av
de grekiska gudarna. Han är drömmens gud, son till Hypnos, sömnens
gud. Den grekiske diktaren Ovidius Naso berättar i sina Metamorfoser
om drömguden Morfeus på detta sätt -
"Fadern
Hypnos väckte nu upp i de tusen brödernas skara Morfeus; skicklig
och van att ge form åt skilda gestalter. Flinkare ingen annan
förstår att på given befallning härma en människas
gång, hennes drag och ljudet av rösten, ge åt envar
den dräkt och det tal som utmärker honom."
Den grekiska
mytologiska världen är grunden för vår kultur och
när vi nu befinner och i andra änden - i spetsen - och datateknologin
skapar program som fritt kan bearbeta bilder av människor och ting,
kallar man lite slarvigt processen för att "morfa", alltså
omforma, omgestalta...
Namnet
Morfeus kommer ur grekiska ordet för form, gestalt eller
bild - morphé. Det är ett ord som går igen i många
språk, i många former. Som språkvetenskaplig term betecknar
ordet minsta betydelsebärande enhet.
Inom konstbegreppens värld har ordet morfé en aktiv betydelse.
Martin Heidegger ger i sin essä Verkets ursprung en definition av
den roll ordet har inom de visuella konsterna.
" Det
som skänker tingen dess konstans och kärnfullhet, men som
tillika förosakar deras sätt att storma an mot våra
sinnen - det färgade, tonade, hårda, massiva - är det
stoffliga hos tingen. I den här bestämningen av tinget som
stoff (hy`le) är formen (morfé) redan från början
medförutsatt. Det ständiga hos ett ting, dess konsistens,
består i att ett stoff förekommer tillsammans med en form.
Tinget är format stoff. Denna utläggning av tinget åberopar
sig på den omedelbara anblick med vilket tinget träder fram
emot oss genom sitt utseende (eidos). I och med syntesen av stoff och
form har vi då äntligen funnit det tingbegrepp som passar
lika bra för naturtingen som för brukstingen...
Distinktionen mellan stoff och form är - låt vara i de mest
skiljaktiga spelarter - helt enkelt begreppsschemat för all konstteori
och estetik. "
Heidegger
utvecklar begreppet vidare och hamnar som avslutning i ett annat begrepp
som kan sägas bilda basen för hur vi ser på konstnärens
skapande än idag.
"Hur
allmänt förekommande och hur belysande hänvisningen till
grekernas användning av ordet techné för både
hantverk och konst än må vara, så är och förblir
den ändå skev och ytlig; techné betyder nämligen
varken hantverk eller konst och absolut inte det tekniska i dess nutida
bemärkelse...ordet techné betecknar fastmer en viss typ
av vetande. Veta betyder att ha sett, i den vida betydelsen av verbet
se, vilken innebär att förnimma det närvarande sådant
som det är. Vetandets väsen beror för det grekiska tänkandet
i alétheia, dvs i uppdagandet av det varande. Alétheia
bär upp och leder varje sätt att förhålla oss till
det varande. Såsom vetande erfaret på grekiskt vis, är
techné ett hit-fram-bringande av det varande, såtillvida
som det bringar fram det närvarande som sådant ur förborgandheten
och enkom hit in i dess utseendes oförborgadhet; techné
betyder aldrig verksamheten att tillverka något."
Eller för
att förenkla något men ändå behålla essensen
i Heideggers resonemang; konst är ett sätt att se, i vid bemärkelse
(techné), på tillvarons alla ingredienser och därefter
forma, (morfé), en bild av det konstnären ser. Och konstnärens
seende är inte begränsat till det faktiska som fastnar på
näthinnan. Drömmen, fantasin och minnet är alla bilder
med relevans för skapandets process.
Intresset
för drömmen och vad som sker när vi sover, har alltid funnits.
Parallellt med den empiriska naturvetenskapliga forskningen, har den psykologiska
och filosofiska vetenskapen växt fram. Drömteorier och forskning
i detta område är en viktig bas för moderna psykoanalysen
men vi tänker inte gå in på olika teorier här, inte
jämföra Freuds driftbaserade analyser med Jungs sökande
efter arketyper, att forska i hur drömmarna uppstår är
inte heller syftet med detta projekt.
Vi konstater
bara ATT drömmar är en lika fundamental del av alla människors
liv som att äta. ATT alla människor i alla kulturer har funderat
över vad drömmarna egentligen berättar. ATT Morfeus är
en av de mest enigmatiska karaktärer som finns när det gäller
att skapa berättelser om vår tid. Och sätta igång
vår fantasi.
Två
filosofiska ingångar till drömmarnas metabolism kan dock ge
en bild av ramarna inom vilka vi rör oss:
" Våra
minnen bildar i ett givet ögonblick en sammanhängande helhet,
en pyramid om ni så vill, en pyramid vars rörliga spets sammanfaller
med vårt närvarande och med detta skjuter sig in i framtiden...
Men
bakom våra minnen som hakar sig fast i vår sysselsättning
och dras upp i ljuset finns andra, tusenden och åter tusenden
andra, där nere, djupt under medvetandets belysta scen...
Om jag somnar får jag se att dessa orörliga minnen dolda
i pyramider skjuter undan luckan som håller dem nere i medvetandets
bottennivå och stiger upp...de rör på sig, de utför
i den omedvetna natten en mäktig dödsdans..."
Henri Bergson
"Drömmarna
har en poetisk integritet och sanning, över denna tankens förgård
till helvetet, denna tankens soptunna, råder ett visst förnuft.
Drömmarna framkallar ett tankens överflöd och en tankens
rörlighet som är främmande för vår erfarenhet
i vaket tillstånd...de retar oss genom sitt oberoende av oss,
likväl äger vi kunskap om oss själva i denna överhopning
av galenskaper och har drömmarna att tacka för ett slags intuitiv
kunskap...
Mina
drömmar är inte jag. De är inte naturen eller icke-jaget.
De är båda delarna. De har ett dubbelt medvetande som samtidigt
är subjektivt och objektivt...
Vi kallar de fantomer som stiger upp i oss för våra egna
fantasier, men de beter sig som myterister, de öppnar eld mot sin
befälhavare och visar att varje handling, varje tanke, varje orsak
är bipolar och att i handlingen ligger dess motaktion innesluten...
Om jag slår blir jag slagen...om jag jagar blir jag förföljd..."
Ralph Waldo Emerson
När
vi betraktar ett konstnärligt verk möter
vi berättelser och bilder. Om vi befinner oss framför Rembrandts
BATAVERNAS SAMMANSVÄRJNING möter vi en komposition i form och
färg, en berättelse som med gester, uttryck, manifesta känslor,
vill förmedla något till oss betraktarna.
En del av dessa element kan vi idag förstå och relatera till
egna erfarenheter. Andra har förlorat sin betydelse eller omformats
för att vi i vår tid inte har samma åsikter, samma känslor
eller samma tro som en person på Rembrandts tid. Beroende på
hur mycket vi vet om gestalternas historia och om vad Rembrandt ville
berätta, kan vi göra oss en bild av den tidens ideal och ideer,
relatera dem till vår egen tid, använda den kunskap som finns
i kulturens avlagringar.
Vi kan samtidigt låta vår fantasi arbeta. Sätta oss vid
bordet, greppa ett svärd, känna den gemensamma kraft som är
resultatet av starka viljor, bygga upp vår egen övertygelse,
förledas till att beundra den makt som ligger inskriven i ljuset
som faller över gruppen, i tanken tillhöra den gudomliga guldskimrande
och utvalda gruppen...
Många romaner och litterära verk arbetar medvetet med att föda
nya berättelser ur bilder. Författaren Peter Weiss byggde en
hel samtidshistoria på de associationer Pergamonfrisen gav den unge,
blivande skribenten som femtio år senare skapar romantrilogin Motståndets
Estetik.
Morfeusprojektet
ger oss också möjlighet att använda ett omvänt arbetssätt.
På samma sätt som klassiska konsthistoriska verk kan föda
ideer till nya konstnärliga verk, kan idén till en bild hämtas
ur en dröm.
Det gäller bara att minnas sina drömmar, något som alla
som försökt vet inte är det enklaste. Men startar man medvetet
att arbeta med drömmar, minns man också mer av sina omedvetna
sidor. Och dessa minnen av en dröm kan bli startpunkten för
att associera vidare till en annan bild, ett annat verk. En bild som har
samma ingredienser eller symboler, en bild som bearbetar och handlar om
samma ämne och känsla.
I en sådan process är det förrädiskt att analysera
vad man vill berätta, det blir lätt en rent illustrerande bild,
en demagogisk illustration till en tanke. Istället är det vitkigt
att lita på associationerna, inte censurera eller styra dem. Och
greppa minnesbilden när det finns en chans, innan det är för
sent...
En som reflekterat
mycket kring denna process är filosofiprofessorn och författaren
Lars Gustafsson. Hans roman Bernard Foys tredje rockad är bland mycket
annat ett idédrama om minnets egenart. Där finns denna tankebana
om minnets natur -
"Knappt
hade han tänkt tanken till slut så började han känna
hur dikten gled honom ur händerna. han hade redan börjat glömma
den. Och mycket ofta när man hade börjat glömma en sak
fanns det ett fantastiskt ögonblick som påminde honom om
dessa förskräckliga episoder som inträder när små
barn håller på att spola ned sina saker i klosetten.
Inte
sällan är det ju sina föräldrar eller andra anhöriga
som de håller på att spola ned. Och det finns alltid det
där ögonblicket när de väldigt gärna skulle
vilja sticka ned handen för att hämta upp alltsammans igen.
Men tanken på allt stinkande och smetigt och otäckt som finns
i toaletten avhåller dem naturligtvis från att göra
det.
Och de ser det älskande föremålet, den lilla nallen
eller den lilla automobilen eller den lilla uppstoppade fågeln
eller vad det nu är för någonting, hjälplöst
försvinna. Och vet naturligtvis att det är sig själva
de ser försvinna där.
Att
vara konstnär, tänkte Bernard, är på sätt
och vis detsamma som att beslutsamt sticka ned handen i det där
och försöka få tag på det förgågna
innan det är försvunnet. Just det ögonblick när
det slinker ned är naturligtvis det lustfyllda ögonblicket.
Hur ofta hade han inte som liten pojke stått på bron över
Svartån i Västerfärnebo och sett gäddraget försvinna
ner i mörkret, blänkande och mystiskt. Vilken lust när
det försvann! Och vilken lust när det kom tillbaka och blev
synligt igen!
Naturigtvis var glömmandet en lustfylld handling, precis som allt
utgivande i grund och botten var lustfyllt. Och naturligtvis måste
allt kvarhållande - vad det sedan än var man höll kvar,
kroppsvätskor, minnen, bittra tankar - alltid vara förenat
med smärta och plåga.
Hade
inte den store Jorge Luis Borges skrivit en skugglös, hemsk och
odödlig berättelse om en man som råkade ut för
någon slags huvudskada och sedan inte kunde glömma någonting
mer? En man som mindes minsta nyans i vindens skiftningar, i regnets
fall, i solnedgångens väg mot mörker.
En man som alltså kunde återuppleva en hel dag i minnet
när han ville. Och som naturligtvis behövde en hel dag för
att minnas den.
Och
det var naturligtvis punkten. Det var gångjärnet, det var
haken...vad blev det av den dagen som man tillbragte med att minnas?
Man kunde inte tillbringa en dag, en enda, av sitt liv med att minnas,
utan att skapa lika mycket tomrum i de kommande minnenas värld,
dvs det som kallas nuet eller verkligheten.
Varje
ögonblick rymde alla de föregående som ringarna i vattnet
rymmer alla de andra ringarna inom sin periferi. Allt liv var i själva
verket en enda tid, allt liv genomträngde sig själv i alla
riktningar..."
I Lars Gustafssons
roman blir bilden av en hand som sträcks ned i toaletten för
att fånga något innan det är för sent, en startpunkt
för att filosofera kring minnet och tiden. Det är en litterär
tankebana, men bilden han utgår från ger associationer som
kan omformas i andra medier och uttrycksformer. (I romanen möts tre
olika berättarnivåer på så sätt att vi som
läsare till slut inte är säker på vilken av världarna
som är den reela, allt transformeras genom ett dataspel.)
En
bild som lagrats i datorns minne kan fångas innan den
försvinner helt, innan den morfats till oigenkännlighet och
erövrat en egenhet. En bild i datorn kan förvrängas och
uppträda på samma sätt som en drömbild. Den har sin
grund i verkligheten, i en situation, ett ansikte, en scen ur livet. Men
det enda som återstår när bilden passerat genom datorns
program är kanske ett ljus, en linje eller en form från den
ursprungliga kompositionen.
Datorn ger också möjlighet att byta perspektiv. Genom att bygga
upp en tredimensionell verklighet kan betraktarens blick flyttas så
att den gestalt som varit huvudperson i ursprungsbilden, nu istället
är lika med betraktaren - subjektet byter plats med objektet - då
kan man få samma svindlande känsla som när man i drömmen
plötsligt ser sig själv genomleva något...
Datorn är på detta sätt mer än ett arbetsredskap
som alla andra, datorn föder med sin tillgängliga teknologi
nya ingångar där den konstnärliga idén kan ta språng
vidare. Men datorn skapar inget, den kan fås att simulera världar
och verkligheter, bygga nätverk över hela klotet, men stänger
du av den finns inte den världen längre.
På
det sättet är datorn symptomatisk för vår tid där
alla värderingar tycks vara uppblossande explosioner, religionen
som sammanhållande kraft är ersatt med marknaden. Skulle någon
stänga av det internationella flödet av ekonomiska transaktioner,
skulle bankerna rasa och pengahandeln gå tillbaka till gatunivån.
Samtidigt är det så att själva simuleringen av verkligheten
som datatänkandet gör möjligt, skapar nya förhållningssätt
till världen.
Inga fasta
värderingar, inga moraliska koder, inga fundamentala sanningar är
möjliga i denna värld - det menar åtminstone den amerikanske
mediakritikern Arthur Kroker som kontinuerligt skriver om vår nya
mediala värld.
"Att
skapa sig ett liv idag är att välja vilket minne du ska ha.
Vi lever i en mediavärld där sätten att klona, splittra,
omskapa och omstrukturera minnet är basen för vårt vardagsliv...
Vårt subjekt är en kropp som ständigt framställs
på nytt, samplad som technomusik - vårt subjekt är
ett främmandegjort, kondenserat, synkoperat, förskjutet, snabbspolat
och slowmotion spelat språk som är digitalt inspelat. Det
är vårt normala tillstånd i TV-kulturen, i konsumtionskulturen,
i vårt arbete. Subjektiviteten är fullständigt ironisk,
ambivalent, paradoxal och motsägelsefull. Teknokraterna lyckas
bli så uppslukade av datavärlden att de förlorar kontakten
med sin förmåga att reflektera över vad det innebär
att vara människa och engagera sig i sociala relationer utanför
technostrukturernas lagar..."
Arthur Krokers
beskrivning av vår mediala värld är en skeptikers syn
på teknologin, en mediakritisk hållning som behövs i
denna vår simulerade tid där somliga ser den virtuella verkligheten
som en konstform i sig. Upphöjer simuleringen till en slags filosofi.
Ideerna,
det konstnärliga subjektet, är ändå alltid den kunskapsbas
vi arbetar med. Även i en multimedial värld.
Ideerna som bildar basen i vårt Morfeus projekt kan beskrivas som
ett slags motsatspar. Grunder för spänningar, dynamiken i vårt
mänskliga landskap:
KÄRLEK
- VÅLD
MAKT
- FRIHET
IDENTITET
- SKAPANDE
NATUR
- DÖD
LIV
- FÖRGÄNGELSE
Motsatspar
som kan bytas med varann, växla i betydelse, interagera med varann
- kort sagt - MORFAS till något helt annat.
©
Thore
Soneson
Introduktion till konstprojektet MORFEUS i samarbete med Åsa Maria
Bengtsson. MALMÖ 1996-1998.
|
#till
sidtopp / to top
|