Detta stycke undersökande journalistik är en mix av fiktion, teoretiska påståenden och samplade fakta från Internet. Texten föddes som ett uppdrag jag fick av Michael Johansson. I mitt scenario till utställningen FIELDASY står förutsättningarna. Detta är resultatet. JAKTEN
PÅ DEN MILITANTA KODEN Det doftar
syntetisk gummi, metalliskt och grått. Ögonbindeln smiter åt
mot huden, materialet är formbart, plastiskt, kyligt; som jag föreställer
mig att silikon känns när den är inopererad under huden.
Jag tänker "Kirurgisk klinik". Denna egenskap inprogrammerades under min grundträning i mediayrket. I takt med att den mänskliga hjärnans funktioner kartlagts har vår förmåga att utnyttja detta organ på ett optimalt sätt utvecklats. Mediaarbetare får samma slags grundträning i memoteknik som elitstyrkorna i moderna commandoarmeer. Deras träning sker under extrema former, man måste behärska denna teknik för att överleva. Mediaarbetare tränar för att kunna återskapa ord, bilder och skeenden ur sitt minne. Och berätta detta vidare i olika medier. Den senare delen av processen var tidigare den viktigaste; en god återberättare och tolkare av skeenden och nyheter hade då högst status i mediavärlden. Idag är denna konst en närmast mekanisk handling, idag är det utforskandet och undersökandet som premieras. "Muckraker" är status. Ett väl genomfört scoop ger störst byline och störst status. "Konsten att vara där" är idealet.
Jag kastades
tillbaka till mörkret och verkligheten. Till ett av de budskap som
har lett mig hit. Till mörkret och väntan. Dubbing ourselves the conscience of culture, we declare ourselves feminist counterparts to the mostly male tradition of anonymous do-gooders like Robin Hood, Batman, and the Lone Ranger. Filmen hade ingen avsändare, men världens mediakonsumenter visste. Aktionen var iscensatt av en grupp militanta graffitiartister som använde moderna kommunikationsformer för att sprida sina tags över världen. Strategierna de använde skiftade, men gemensamt var att budskapen planterats hos individer eller organisationer med makt och inflytande. Som värnade om sin kontroll och integritet. Efter en sådan aktion var denna kontroll noll och inget värt. Makten blev förnedrad och i aktionernas spår hade flera självmord och företagskonkurser skett. Politiker hade avsatts och regeringar lämnat in sin avskedsansökan. Graffitiartisterna var kvinnor, visade ingen vilja att dra personliga fördelar av sina konster, alla var anonyma. Denna beslutsamhet och vilja att agera utan någon form av egen vinning eller credit, imponerade. På mig och på många andra. I takt med aktionernas framgång, växte deras berömmelse.
Idag har
en intervju med eller identifikation av någon av dem blivit alla
mediaarbetares drömscoop. Jakten på detta är anledningen
till att jag befinner mig i detta mörker. Jag har blivit lovad en
intervju med en av de kvinnliga aktivister bakom aktionerna.
Efteråt
berättade hon om den grekiska härskaren Histaeus som tatuerade
in ett budskap på en slavs skalle. När håret växt
ut skickades slaven till en bundsförvant med budskapet som innebar
att de tillsammans kunde slå tillbaka en hotande invasion från
Persien.
Romanen hette "down and out in the magic kingdom" och var skriven av Cory Doctorow, ett namn misstänkt likt en pseudonym. Att Code idag är net-aktivist och en av dem som kodar de hemliga budskapen är en fullt rimlig gissning. Eller önskan. För ett ögonblick inbillade jag mig att hon iscensatt denna filmbild för att få mig på spåren (ÄLSKADE HON MIG FORTFARANDE? Alive, shaved and in the flesh?). Jag nappade hursomhelst och inledde forskningen efter henne, mitt mål var att få en intervju. Med henne eller någon annan av de aktiva bakom graffitiaktionerna.
Fortfarande förmedlar medievärlden sina historier och fakta via konventionella kanaler. All information - även den digitalt lagrade - måste bearbetas och överföras vidare via olika reproducerande mediaformer. Detta i en tid när memoforskarna närmar sig den optimala kommunikationsformen, att kunna avläsa den mänskliga hjärnans information, kunna tappa sig direkt in i det flöde av minnesbilder, dofter, ljud och emotionella upplevelser som individen lagrat i de grå hjärnvindlingarna. Framtidens journalist är inte enbart en förmedlare av berättelser, han/hon är själva mediet. "Konsten att vara där" kommer att bli en reell verklighet för alla som har teknologin att tappa in sig på journalistens minnesbank. Graffitiaktivisternas hemliga meddelanden och taggar har hela tiden arbetat under och bakom ytan. En tennisstjärna fann sig vara en levande slogan i en tv-sänd final. "One person dies of hunger every 3.5 seconds." stod skrivet på hans svettiga bringa när han bytte tävlingströja. En minister som öppnade sitt hemliga arkiv hittade budskapet "Each time you write your signature one person dies of hunger" i en mapp märkt Retirement Funds. Alla genomförda aktioner dokumenterades och kablades ut över världen. Jag satte igång en omfattande sökning efter Code ( jag har lovat att enbart använda hennes alias ). Via universitet och finalplatser i kickboxing-mästerskap, till hennes första Webby Award som anställd på företaget Organize. En respektingivande karriär för en kvinna i det manliga computer-wiz-kid-landet. Efter denna utnämning fanns inga fler träffar på Internet. Det var blankt, tomt.
Jag aktiverade en av mina kontakter i indy-media världen och sökte via Interpols register. Det gav resultat. Signaturen Code var eftersökt för avancerade data-brott och "hacker-aktiviteter", olagligt intrång i hemliga register medmera. Efterlysningen var aktiv, alltså var hon fortfarande fri. Jag sände iväg en flod av e-mail till alla som hade och kunde ha kontakt med henne. Och lyckades få en adress som visade sig stämma. Code existerade. Vi utbytte tankar i några veckor innan hon erbjöd sig arrangera ett möte med en av de tongivande kvinnorna bland aktivisterna.
Att hacka och skriva om innehållet på populära websidor var en strategi gruppen använde, med Code´s kunskaper blev det snart till en veritabel kanonad. Propaganda graffiti utformad som pop-ups skapade en hel del merarbete för alla som ville försvara sin site, sitt varumärke. Med tiden blev metoden en rutin, det väckte inte längre tillräcklig uppmärksamhet. Istället utvecklades de intrikata attackerna mot maktpersoner, kombinationen av intrång och personlig fönedring hos mottagaren gav den effekt de sökte.
I framtidens media kan en graffitiaktion förvandlas till en kommersiell vara liksom alla andra upplevelser. Att det som blir mest säljbart och eftertraktat kommer att bli SEX är en säker gissning. Vilken man vill inte vara i huvudet på Madonnas älskare, vilken kvinna skulle kunna motstå att vara i Madonnas minne ? Bilderna, upplevelserna i minnet åldras inte, de lever vidare i samma form som när de skapades på 1990-talet. Jag vaknar av en röst. En låg kvinnlig röst. "Du kan ta av dig ögonbindeln". En röst som född ur en elektronisk databas. Konstruerad och opersonlig. En samplad röst som inte skulle kunna gå att känna igen. Jag lydde rösten. Och kunde se mig omkring i halvdunklet. Jag låg på en madrass på golvet. I någon slags förvaringsutrymme. Enkel träpanel på väggarna och golvet. Luft genom små takventiler.
Rösten skulle kunna vara Codes, eller så är det enbart önsketänkande. Jag vet inte längre hur jag känner inför ett möte med henne. Alla instruktioner jag följt har gjort mig utmattad och förvirrad. Mötet var raffinerat iscensatt. Jag kallades till en föreställning på en soppteater, en ny företeelse som startat i en av de nedlagda tunnelbane-stationerna. Två gycklare klädda i avlagda flouroscerande arbetsoveraller spelade snabb improvisation med publiken. En magiker materialiserade sig i en flygande cell över scenen. Jag förde in ENOLA GAY i diskussionen och blev uppkallad. Ljuset släcktes, jag fick ett svart tyg draperat kring mig och kände hur jag svävade iväg. Ingenstans fanns Code, fast hon lovat att möta mig IRL, In Real Life.
Ficklampan
visade mig vägen. Trodde jag. I själva verket var jag fast i
någon slags labyrint. En underjordisk lågbudgetversion av
det berömda minoiska tempel på Knossos. En värld där
Ormgudinnor härskade och skaffade sig lydiga slavar vid hemliga rituella
sammankomster. Vår
kommunikation resulterade i en slags intervju genom att Code svarade på
mina frågor i sina mail.
Teorierna om att "911" attacken mot World Trade Center i september 2001 organiserades genom kodade meddelanden spridda på Internet, är en av många vandringssägner som publicerats via media. Inga bevis för detta har hittats, men mediamaterialet innehåller konspiratoriska formuleringar som
Codes myllrande associativa tankar i mailen innehåller en mängd exempel på olika metoder att sprida hemliga budskap genom digital teknik. Hon är uppenbart fascinerad, för att inte säga besatt, av verktygen som den moderna informationsteknologin har i sin arsenal. En metod involverar ljud och kan spridas osynligt över klotet, som white noise.
Efter att ha läst alla hennes mail insåg jag att inget längre kan passera obemärkt om man på något sätt använder de befintliga teknologierna. Kan man skapa och skicka krypterade meddelanden, kan man sannolikt också avkoda och tyda dem. Programmeringskod är ett väl utvecklat språk som alltfler behärskar till fullo och allt fler utvecklar. All kommunikation är transparant och tillgänglig för den som har teknologin.
Efter att
ha väntat ytterligare ett par timmar på att bli ledd ur den
märkliga labyrinten jag placerats i, återkom den samplade rösten.
Den instruerade mig steg för steg genom gångar, dörrar
och trappor. Efter en lång promenad på detta sätt öppnades en dörr till ett stort rum, en slags foajé med stora vertikala glasrutor, täckta av något icke-transparent material. Rummet visade spår av febril aktivitet. Arbetsbord och stolar var sammanfösta i ett oformligt kaos, svarta sopsäckar fylld av sopor trängdes i ett hörn. Mitt på golvet en svart plasmaskärm framför en soffa. Det verkade tydligt att intervjun inte skulle ske IRL. Trots allt. När jag satt mig i soffan började en text långsamt knappas fram på de mjölkiga glasrutorna. Ett budskap rullade fram:
Efter detta meddelande kom andra, en del igenkännbara från tidigare aktioner, en del nya, det var som om jag satt mitt i ett övergivet föredetta högkvarter där allt som fanns kvar var en databas med informationen. När plasmaskärmen kom till liv, var det med en flimrig bild av Code. Hon gav mig ett urskuldande leende, "din fysiska existens är tillräcklig för att spåra oss. vi var tvungna att omgruppera oss. men du kan ställa några frågor till mig, om du gör det nu. på det officiella net-språket. engelska." Jag tittade skeptiskt på skärmen. Det var en underlig situation, en form av intervju jag inte kunde kontrollera. Men jag kunde inte ställa några krav, att allt skulle arrangeras på deras villkor var överenskommet från början. Jag ställde en fråga.
Skärmen slocknade med en elektronisk suck. Under de sista sekunderna hördes en röst, med igenkännbara frekvenser men samtidigt totalt obegriplig. Ljudet klingade ut och jag kom på vad det påminde mig om. De baklängesbudskap som var inspelade på Beatles WHITE ALBUM, den oändliga slingan i slutet av sången A Day In The Life of the World.
När plasmaskärmen var helt svart, tändes ljuset i lokalen. På golvet stod min ryggsäck med den utrustning jag haft med mig till mötet. Digitala kameran och bandspelaren. Jag öppnade den och tog fram min telefon. Startade den och ringde efter en transport. Taxi var numera anslutet till satllitsystemet, och var helt automatiserat. Men telefonen pep till som om ett fel uppstått, i displayen syntes ett textbudskap. Youre call is transferred to the GOVERNMENT. Please listen to your message. Jag hörde samma slinga som just klingat ut från skärmen.
Eller för alla er som inte är begåvade med förmågan att omtolka och tyda baklängesbudskap:
© Thore Soneson 2003 Denna text är skriven utifrån en fiktion. Den innehåller samplade fakta och citat hämtade från den gigantiska databas som finns tillgänglig via www. De viktigaste källorna är
Läs mer om FIELDASY av Michael Johansson på http://www.infobloom.se/fieldasy/index.htm |