FUTURE
CINEMA
TEXT / Thore Soneson Filmmediet
har med den digitala teknologin blivit ett gränsöverskridande medium;
film är idag mera än biograffilm och tv-film. Den filmiska berättelsen
finns på Internet, i spelvärlden och inom den nutida konsten. Utställningen
FUTURE CINEMA på ZKM-Institute for Visual Media i Karlsruhe visar fram
till den sista mars 2003 upp en provkarta på filmmediets utvidgade möjligheter.
På utställningen visas interaktiva filmer på dataskärm och i olika rumsformer; film projicerad inuti en kupol, filmer på roterande dukar, filmer på multiskärm, filmer som genereras i datorn, en roadmovie på räls, film på internet och på DVD. Här finns påkostade tekniska experiment, filmiska berättelser som baserar sig på mediets traditionella form men tar mediet vidare in i den nya tiden. Shaw delar
in utställningen i två delar; filmprojekt som undersöker nya rum och visningsformer,
samt projekt som arbetar med en interaktiv narrativ form. I introduktionen
till utställningen beskrivs filmens framtid som en utvidgat filmrum där
publiken agerar fotograf och redigerare.
Ett projekt i den andan är The Decay of Fiction av Pat O‘Neill i samarbete med The Labyrinth Project, en interaktiv dramadokumentär som är baserad på filmade sekvenser från ett tomt, numera rivet hotel i Hollywood, THE AMBASSADOR. Som åskådare rör du dig genom rummen, stiger in i danssalen där ljudbandet återskapar hur Robert Kennedy sköts under presidentkapanjen 1968, publiken på en jazzklubb väcks till liv, dubbelkopierade som spöklika varelser. Du väljer när och var i byggnaden du vill gå vidare, fördjupa dig och upptäcka nytt. På utställningen visas verket som projektion, det är DVD-baserat och kan visas på en hemmadator. Vissa konstnärer
använder multiprojektioner där samma handling utspelar sig på flera skärmar
parallellt, skapar ett filmiskt flöde där små förskjutningar får oss att
se berättelsen från flera perspektiv. Isaac Julien leker med detta i Long
Road to Mazatlan. I verket Consolation Service visar finska Eija-Lisa
Ahtila hur en dramatisk historia får djup och nyans genom att låta fokus
växla mellan nära och distanserat på de två skärmarna.
Experimenten
på FUTURE CINEMA visar hur filmmediat rör sig bort från den traditionella
biograffilmen. Hur nya visningsformer skapar andra former av filmiska
berättelser. En del av FUTURE CINEMA finns på Internet, en hel avdelning med filmiska verk skapade för och distribuerade via nätet. Urvalet innehåller mycket animation och filmer skapade med digitala programvaror. En annan, och växande, sektor av det filmiska uttrycket. webblänk
Artikeln finns också publicerad på www.filmiskane.se |