TRIKOLOR av Thore Soneson |
|
En
av åldern krum, böjd gestalt närmar sig långsamt
en stor grön kub på en trottoar. Sträcker upp en flaska
mot ett hål. Sticker långsamt, mödosamt in glasflaskan.
Går därifrån.
Men den
som söker svar på vår civilisationskris i Den blå,
vita eller röda filmen, hittar inga. Valet av
de tre huvudpersonerna i trikolor-sviten är inte en tillfällighet,
de är alla individer mitt i ett uppbrott, en livskris, fyllda av
tvivel. Sammanlänkade av det inre tumult de står mitt i – Den vita filmen kastas Karol ut i ett tomrum, förudmjukad av sin franska hustru. Han hanmar utan fotfäste i sitt hemland Polen. Hans väg tillbaka till självkänsla blir en raffmerad hämnd mot sveket Ett sätt att nå känslomässig jämlikhet Den röda filmen vägrar Valentine att acceptera att människan kan vara ond, enbart se till sitt eget bästa. Hennes möte med den ensamme domaren som gått vilse i livets labyrint, gör att båda kommer till insikt om ett av fundamenten i vårt sociala liv; engagemanget för vår nästa, den sanna innebörden i ordet broderskap. Genom att
undersöka och skildra dessa tre individers val, deras väg, kristalliseras
de större sammanhangen ut. Kieslowski öppnar mitt och åskådarnas
medvetande. Men han lämnar slutsatserna, frågorna om moral,
om politik, om de sociala strukturerna åt oss.
Eller uttryckt med Kieslowskis egna ord:
... eller varför anstränga sig att lämna glasflaskan i retur? Kieslowskis trilogi spänner bågen hårt, utforskar inte bara individens innersta, utan också gränsen för vad filmmediet kan berätta. Film är händelser, ord, påståenden. Film är en linjär berättelse som utspelas inom en viss tid. En obeveklig rörelse framåt. Det är en berättarform med väl defmierade ramar som Kieslowski spelar på med en kirurgs exakta instrument och en dirigents hela lyhördhet för enskilda klanger. När
jag ser de tre filmerna i en svit, ser jag tydliga formmässiga länkar
mellan dem. Den mest uppenbara likheten fmns i sättet att använda
färgerna. Den blåa, vita och röda färgen används
får att accentuera och lyfta fram avgörande ögonblick.
Färgerna
är inte pålagda, det fmns inget effektsökeri i detta.
De vävs naturligt in i bildspråket, används som ytterligare
en formmässig ingrediens. Att ha en
färg med sig under inspelningarna, att styra de konstnärliga
valen längs vissa vägar, kan förlösa fantasin i det
ögonblick en scen skall fångas. Ge konstnärlig frihet.
På samma sätt färgar dessa toner av sig på tempot,
på filmernas rytm och på klippmetoden.
Dessa olika utseenden har ett konstnärligt sammanhang, de är ingen slump. Kieslowski har likt många andra regissörer vittnat om hur filmens verkliga bygge, dess form, skapas i klippbordet. Filmskapande är en process där manuset är ritningen, inspelningen är insamlandet av materialet, klippningen är bygget av det färdiga huset. En filmregissör är allt från arkitekt, byggnadstekniker, elektriker, målare och byggmästare. Och det är först i klippbordet filmens slutgiltiga karaktär är färdig, husbygget är komplett. Kieslowski tar sig ibland djärva friheter i klippningen. Bryter handlingens logik får att släppa fram en bild av solen som försvinner bakom ett hustak, lägger sju sekunders svartrutor bakom musiken, låter ljudvågor från etern bryta sig in i bilradion. På detta sätt skapas fickor i realismen, öppningar där historiens stränga och obevekliga struktur ger utrymme för associationer, flöden av andra underliggande teman och tankar. Detta expressiva
sätt att använda filmens former är till stora delar en
skapelse i klipprummet En medveten lekfullhet där Kieslowski spelar
på sitt partiturs register. Förstärker och skapar känslomässiga
punkteringar. Använder musiken för att öppna dörrar
till de undertexter han vill spela på i sina scener. Samtidigt som Trikolor-sviten har en stark egen estetik, har den tydliga rötter bakåt i Krzysztof Kieslowskis tidigare produktioner inte minst i Dekalogen-sviten, de tio filmerna som använder bibelns budord som trampolin för sina historier. Det är här Kieslowski söker och finner ett sätt att kombinera den dokumentära realismen med spelfilmens berättarmässiga friheter. Tlllsammans med medförfattaren, advokaten Krzysztof Piesiewicz, går Kieslowski in i budordens mänskliga, moraliska och etiska frågeställningar och kommer ut med ett antal historier om individuella öden. Det är till formen realistiska filmer, koncentrerade på ett fåtal individer och händelser. Sammantaget blir de till en väv av öden och erfarenheter som visar vägen vidare. Dekalogen-sviten blir Kieslowskis internationella genombrott och skapar utrymme för honom att arbeta kontinuerligt. De tjugo år han varit filmregissör i Polen har kantats av censur, av ekonomiska problem, av ständiga politiska och yrkesmässiga kompromisser. Samtidigt
har dessa år stärkt hans tro på att filmen med sina berättarformer
är ett medium som ständigt kan utvecklas, finna nya former,
nya visuella uttryck. När Polens gränser defmitivt öppnas
och hela Östeuropas gamla struktur faller i bitar, får Kieslowski
ett större spelrum i den västeuropeiska filmkulturen. Kieslowski använder här musiken som ett självständigt berättarelement, jämställer det med det visuella. Musiken fmns där inte enbart som en känslosam ridå bakom skeendet som vi är vana att höra den från alla orkestrerade filmer, här blir musiken formmässigt aktiv, utvecklar och leder historien vidare. Den filmkultur Kieslowski hamnar mitt i är en filmkultur som står vid en korsväg. Efter åttiotalets fullkomliga explosion av ideer om hur de visuella konsterna kan pånyttfödas postmodernismen citerade, lekte med genrer och stilar och gav utrymme för filmiska bildstormare som Beineix, Greenaway, Almodòvar - behövde spelfilmen filmmakare som kunde kombinera mänskliga historier med ett levande visuellt språk. Spelfilmen
behövde hitta en väg tillbaka från att vara en teoretisk
angelägenhet för filmskoleideologer, till att återta en
självklar plats på stora biografer. För en bredare publik
Kieslowski är med sin sensibilitet och lyhördhet för stämningsbygge
en regissör för vår tid. Samtidigt har han den nödvändiga basen fullkomligt klar för sig; han vill berätta historier om och för människor av kött och blod, inte ge form och färg åt teorier. Eller för att åter citera Kieslowski själv:
Det är
med denna personliga filmvärld i ryggen, med denna kombination av
intellektuell och känslomässig medvetenhet, Kieslowski bygger
sin Trikolor-svit. Han arbetar från starten med sin manusförfattare
Piesiewicz och sin kompositör Preisner. Ett slut
som är värt att reflektera över. Ett slut som binder samman
personerna, belyser deras karaktärer från ytterligare ett håll. Nyckeln
till denna världsbild hittar jag i Den Blå filmen, i den komposition
Julies avlidne man inte hann färdigställa. Allt eftersom Julie
och Antoine skriver vidare föds musiken inför våra öron
och ögon. Bokstavligen. Det var en upplevelse bortom analysen och det ständigt varnande intellektet Jag kan i efterhand förstå hur Kieslowski bäddade för upplevelsen, hur den byggdes fram med filmens olika aktiva former. Hur bild, ord, musik bildar ett språk som når alla våra sinnen. Jag kan ta den till mig för att begreppet GUD inte har något med upplevelsen att göra. För Kieslowski är det innehållet i livsåskådningen som är intressant, inte någon GUD eller hans profeter, epigoner eller olika uttolkare. För Kieslowski är Bibelns ord berättelser som har djupa rötter inte bara i vår kultur utan också i våra medvetanden. Berättelser som har spridits vidare av människor, för människor. Här hittar han ett djupare sammanhang för parollerna om Frihet, Jämlikhet och Broderskap som knyter samman lösa, förvirrade delar av vår kulturella identitet. ••• När jag kommit så här långt i tankarna, upptäcker jag att min text handlat om Trikolor-filmernas färg och form, om filmisk berättarkonst, om emotionella och analytiska metoder. Inte om huvudpersonerna, inte om skeendet i filmerna, inga beskrivningar av rummen, staden eller landet de lever i. Jag har reflekterat över sammanhangen, hur ide möter praktik, hur ett koncept - sammanfattat i parollerna Frihet, Jämlikhet, Broderskap - kläds i gestalter av kött och blod. Men en sista filmisk del måste nämnas för att Kieslowskis metod ska bli synlig. Det är dialogen. Den sparsmakade, koncentrerade, funktionella dialogen. Trots att
Trikolor-sviten är filmer som handlar om inre kvaliteter och berör
djupt psykologiska processer, fmns det varken inre monologer eller scener
på analyssoffan där dialogen i andra filmer med likartade ambitioner
lätt blir pekpinnemässiga predikningar. Lyssna på denna replikväxling mellan domaren och Valentine i Den Röda filmen. En central scen där Kieslowskis dialogspråk och filmiska metod ligger öppen. Även utan ackompanjerande bilder. Så här faller replikerna (Rita är hunden Valentine körde på, som förde henne till domarens hus):
Länk
/ |
|