Publicerad
på bloggen http://thoresoneson.blogspot.com/ |
Fågelboet
- OS-staden Beijings arena som landets regim så stolt visar upp
- är skapad av ett schweiziskt arkitektteam tillsammans med konceptkonstnären
och regimkritikern Ai Weiwei. Som delaktig i denna symbol intervjuas han
på många håll i världspressen med frågor
kring hur kinesiska kommunistpartier utnyttjar OS-spelen som propaganda. Ai Weiwei är född i opposition, hans far poeten Ai Qing satt i arbetsläger under kulturrevolutionen. Själv utbildade han sig på konstskolor i New York och när han återvände till Beijing i mitten av 1990-talet var han delaktig i att lyfta in ny kinesisk konst i det internationella samtalet. Positionen
som regimkritiker verkar inte vara något han aktivt strävat
efter, däremot svarar han alltid sanningsenligt på alla journalisters
frågor med sin uppriktiga misstro mot enpartisystemet och den kinesiska
hierarkiska sociala modellen.
När
jag lyssnar på en presentation av hans fotobok "Becoming: Images
of Beijing's Terminal 3" på galleriet UCCA i Beijings konstdistrikt
798, är Ai Weiwei humoristiskt kortfattad kring sitt arbete. Han
påstår sig fotografera för att "döda tristessen"
och ser arkitektur som ett pragmatisk skapande - "det handlar om
att skapa nytta, inte estetiska visioner". Men han är uppenbart
nöjd med hur Fågelboet aka Birds Nest har blivit. En byggnad
som det kinesiska folket kan använda och vara stolta över långt
efter OS. Många
källor på nätet intervjuar och citerar Ai Weiwei, starta
på Wikipedia
och utforska detta konstnärsskap vidare. Thore Soneson |