ETT URVAL ARTIKLAR
av THORE SONESON

Publicerade i Lunds universitets magasin / LUM under 2005/2006.
   

Projektet som kan minska segregationen
Den mänskliga staden kartlagd

Integrerade städer med småstadsmässig bebyggelse skapar ett attraktivt boende som människor vill leva i. Däremot ska vi undvika att skapa oattraktiva förstäder, lära av de negativa erfarenheterna från tidigare stadsbyggnadsmodeller.
– Vi behöver en långsiktig stadsbyggnadsstrategi där vi kan lyfta fram attraktiva kvaliteter, vi behöver motverka den mänskliga segregationen som skapades under miljonprogrammets dagar, säger Johan Rådberg som är professor i stadsbyggnad vid LTH där han leder projektet
”Den mänskliga staden” som kommer att avslutas till hösten 2006.

Fokus i detta stora projekt är att utforska människors tankar och åsikter kring vad som är attraktiva städer och stadsmiljöer. Under fyra års tid har en grupp doktorander gjort intervju- och fältstudier, frågat människor vad de upplever som vackert och fult i stadsbilden.
– Det finns mycket lite eller ingen forskning kring detta inom stadsplaneringen, det saknas vad man kallar erfarenhetsåterföring från dem som lever i stadsmiljöerna till arkitekterna som skapar planerna. En målsättning med projektet ”Den mänskliga staden” är att göra ett eget bidrag till denna kunskap och samla ihop existerande kunskap inom andra vetenskapliga områden, ett underlag för att skapa god livsmiljö för framtiden.
– Projektet är baserat på en tydlig frågeställning, vilka kriterier behöver vi fylla för att få en bra stadsplanering, berättar Johan Rådberg. Vi formulerade teman som sammanfattade fältet – vi talade om attraktivitet, fysisk utformning, hållbart byggande och om de estetiska dimensionerna som styr våra val av boende.

”Det räcker inte att måla falurött
för att skapa den mänskliga staden”

I projektet har man sökt svar i olika stadsmiljöer, i Lena Steffners kommande avhandling har den medeltida stadskärna i Arboga ställs mot det postmoderna Ladugårdsängen i Örebro. Catharina Sternudds avhandling som kommer till hösten tar utgångspunkt i hur Karlshamns invånare värderar sin stadsmiljö.
– Vad jag förstår kommer deras resultat att verifiera vad vi tidigare antagit, att vår upplevelse av skönhet är oerhört väsentlig för våra val av boende. Detta har INTE med äldre eller ny bebyggelse att göra, det är levande gator, torgmiljöer och gröna inslag som är de mest uppskattade inslagen i stadsrummet.

– Men det räcker inte med att måla husen faluröda för att nå dessa kvaliteter, betonar Johan Rådberg. Det handlar om att husen skall öppna sig mot gatan, om att skapa liv och variation. Skapa blandade kvartersstrukturer med plats för människor i olika livssituationer.
Att man valt bort mer experimentella områden, baserade på tätare stadsplaner och blandade boendeformer som byggs under senare år, typ Bo01 i Malmö eller Jakriborg utanför Lund, beror på att de inte är representativa i ett större perspektiv.
– De är lite för unika, har för speciell karaktär, menar Johan Rådberg. Det går inte att generalisera kunskap baserat på den typen av debattområden.

Perspektivet i ”Den mänskliga staden” är tydligt riktat framåt, mot att skapa kunskap för framtida stadsplanering. I sin tidigare forskning har Johan Rådberg pekat på hur oattraktivt byggande ökar segregationen och delar upp våra städer. Polarisering skapar negativa spiraler som kräver stora samhällsinsatser, skriver han i en artikel i Arkitektur 2-2006.
I den redogör han för forskning baserad på inkomstutvecklingen i olika delar av Stockholm mellan 1970 – 1990 och visar hur klyftorna mellan höginkomst- och låginkomstområden ökat och att det är förstäder som är byggda under miljonprogrammet som hamnar lägst.
I samma artikel visar han en indexskala som baserar sig på forskningsprojektet ”Svenska stadstyper” vid KTH, i den har oattraktiva kvarterstyper som höga skivhus och lamellhus lägst index och högattraktiva kvarterstyper som den förindustriella staden det högsta indexvärdet.
– Det här är en utveckling som accelererat med den ökande välfärden under de senaste tjugo åren, menar Johan Rådberg. Om vi vill bryta denna trend måste vi lyfta fram de attraktiva aspekterna och skapa en långsiktig stadsbyggnadsstrategi, väga in människors känslor inför sina boendemiljöer i planarbetet.

THORE SONESON

Johan Rådberg är professor i Stadsbyggnad vid LTH. Han är forskningledare för ”Den mänskliga staden” och har tidigare publicerat bla böckerna ”Den svenska trädgårdsstaden” och ”Drömmen om atlantångaren” där han penetrerar goda exempel på stadsbyggnad som Enskede Gård och dåliga som miljonprogrammets förstäder typ Rosengård i Malmö.
Han medverkar i nyutkomna antologin ”Tankar om förstadens framtid” publicerad av FORMAS. Artikeln i tidskriften Arkitektur 2-2006 har rubriken ”Segregation och attraktivitet”.

DEN MÄNSKLIGA STADEN / öppnas som pdf i nytt fönster

 
— tillbaka till LUM texter