FILMPROJEKTET
I dagans filmproduktion suddas gränserna mellan biograffilm, tv-mediet,
dataspel och andra visningsformer på storbildsprojektion och i
installationsform alltmer ut. Filmberättelser sprids via Internet,
mobiltelefon och bärbara spelkonsoler där de konsumeras och
upplevs på flera olika sätt. En filmisk berättelse lever
och visas i många olika former och medier.
IN SEARCH OF THE MILITANT CODE blandar realistiskt berättande
med animerade element och digitala scenerier. Detta filmmaterial kommer
samtidigt att bilda grunden för en rumslig installation uppbyggt
kring projektioner där den filmiska berättelsen kan upplevas
i olika förlopp och former. Som att stiga in i staden Abadyl och
vara delaktig i själva berättelsen.
BAKGRUND
Idag är det möjligt att blanda olika typer av visuella uttryck
och tekniker i det filmiska mediet i näst intill oändliga
variationer, blandformer finns i allt från stora produktioner
som Sagan om Ringen och Matrix till Sin City och Final Fantasy. I dessa
spelfilmer tycks hela populärkulturens bildmässiga uttrycksrepetoar
plötslig stå till förfogande och kan sammanfogas till
nya format och representationerformer. Tillgången till andra kulturers
filmiska tradition har vidgat och utvecklat berättandeformerna,
vi har sett exempel detta i filmer som Akira, Spirited Away och Howl´s
Moving Castle. Filmer som vid första anblicken ser handritade ut
men som till stora delar utnyttjar 3D och animationsprogram. I tidiga
skeden av en produktion, som underlag, simuleringar och skisser. I slutänden
som underlag för det handtecknade.
Stillbilder ur arbetsmaterialet för pilotfilmen.
I den pilotfilm för IN SEARCH OF THE MILITANT CODE som vi gjorde
sommaren 2005 -visad på Malmö Konsthall, Dunkers kulturhus
och Konstnärshuset i Stockholm - utvecklade och testade vi hur
man i en liten arbetsgrupp med små medel kunde ta bruk av avancerade
produktionstekniker både vid filmning, 3Dmodellering, animation
och efterbearbetning. Där utvecklade vi ett medvetet och relativt
eget filmiskt uttryck som renderade i en fyra minuter lång film
i denna blandteknik.
Vi utnyttjade tekniker och produktionsmetoder från stora filmers
produktionsprocesser men använde dem anpassade till en liten arbetsgrupp
och i ett utpräglat och medvetet bestämt grafisk uttryck;
istället för att gå i en riktning mot hyperrealism så
försökte vi istället skapa en hypertrovärdighet
i filmens uttryck.
Nyhetschefen Ernest B Young i den animerade
staden ABADYL.
© Thore Soneson / Michael Johansson
MANUS OCH PRODUKTIONSFORM
Det är detta arbete vi utvecklat vidare i filmprojektet IN SEARCH
OF THE MILITANT CODE. Projektet är en crossmedia produktion där
animerade sekvenser, 3D scenografier och filmiska sekvenser vävs
samman i en collageartad form. Startpunkten var ett filmiskt manus för
skådespelare, där animerade skeenden och konstruerade nyhetsinslag
tillsammans formar berättelsen som utspelar sig på flera
parallella nivåer.
Vi samordnade inspelnings och efterarbete så att de animerade
miljöerna kunde integreras i realistiska filmiska skeenden, utarbetade
en digital blandform baserad på den existerande staden Abadyl
som Michael Johansson har skapat grunden till i sitt konstprojekt.
BIOGRAFI
THORE SONESON född 1953 är journalist och manusförfattare,
utbildad på Dramatiska Institutet film & tv-regi linje 1986.
Är verksam som dramaturg och författare för TV-produktioner
och spelfilm, har producerat egna kortfilmer och undervisat i filmiskt
berättande. Vidareutbildad som kreativ producent på Malmö
högskola 2001 med fokus på nya medier, växlar idag mellan
arbete på egna konstnärliga filmexperiment och mera traditionella
filmmanus.
Som filmmakare, manusförfattare har jag arbetat med traditionellt
filmberättade och egna mer konstnärligt experimenterande former.
Under 1990-talet kombinerade jag dessa intressen i novellfilmen MAN
som jag producerade 1998, en visuell inre monolog, fragment av tankar
och minnesbilder. Långfilmen DET SJUNDE SKOTTET 1998 baserades
på mitt manus och där står en traditionellt berättad
psykologisk historia om en kvinna och hennes fosterhemsplacerade son
i centrum.
Under 2000-talet har jag utforskat den digitala tekniken i flera interaktiva
filmprojekt – cd-rom produktionen SPEED 2001 och manusprojektet
THE STORY OF A 2002 är båda konstnärliga experiment
som utforskar hur de digitala medierna har utvidgat det narrativa fältet
för den rörliga bilden. Berättelserna i dessa projekt
kretsar kring introspektiva livsöden, uppbrutna, associativa och
visuella. Projekten har undersökt nya strategier för berättande
som är möjliga med digitala medier - från associativa
till spatiala, från skärmbaserade till rumsliga modeller
där kärnan är den rörliga bilden.
I kortfilmsprojektet IN SEARCH OF THE MILITANT CODE är den konstnärliga
målsättningen att integrera animerade miljöer med levande
filmiska sekvenser. Verkliga skådespelare och skeenden i en fiktiv
värld med stora likheter med dagens nutida medierade värld,
med trovärdiga karaktärer i en fullt möjlig samtidsskildring.
I filmen provar vi olika uttryck, former och tekniker i nutida digitala
filmprocesser men anpassade till en liten arbetsgrupp och i ett utpräglat
och medvetet bestämt grafisk uttryck; istället för att
gå i en riktning mot hyperrealism så försöker
vi istället skapa en hypertrovärdighet i filmens uttryck och
innehåll.
Berättelsen om journalisten Tom Hasper och graffitikonstnären
CODE är upplagd som ett mediekritiskt äventyr, ett fiktivt
reportage i en alltmer upplöst verklighet där realismen möter
den digitala verkligheten.
Film / medieproduktioner
2008 IN SEARCH OF THE MILITANT CODE, kortfilm, spelfilm.
2005 LOOP 1.0, interaktiv film, dokumentär.
2003 ETT ABC FÖR DET TJUGOFÖRSTA ÅRHUNDRADET, essä
kortfilm, dokumentär.
2002 NEMESIS DIVINA, långfilmsmanus, spelfilm.
2001 NINA OCH SUNDET långfilmsmanus, spelfilm.
2001 SPEED, interaktiv CD-rom film, spelfilm.
1998 DET SJUNDE SKOTTET långfilm, spelfilm.
1998 MAN novellfilm, spelfilm.
1995 PASSION multimediaproduktion, spelfilm.
1991 YASEMIN PÅ FLYKT, dramaturg tvfilm, spelfilm.
Mer info på www.soneson.se
|