SEPIA

Ett manus till en novellfilm.
Berättelsen handlar om en fotograf mitt i livet, om hans relationer till sin far och sin son.

Ett koncentrerat relationsdrama i sju tablåer.
Personerna som figurerar är -
DEN GAMLE,
EN AFFÄRSMAN,
EN FOTOGRAF, SONEN PETER,
EN MAMMA,
EN ASSISTENT och EN GALLERIST.

(Swedish only)

 

 

 

SEPIA,
brun färg framställd av "bläck" från vissa bläckfiskar. Användes redan under antiken som vattenfärg i akvareller. Färgämnet används vid laveringar och toningar av svartvita fotografier.

utdrag ur manus

SEPIA /SCEN ETT – ett kontor.
I en modern lägenhet är ett hemmakontor inrett, faxmaskiner och telefoner överallt. En man i sextioårsåldern pratar i flera lurar samtidigt, en kvinnlig assistent skriver memo.

AFFÄRSMAN:
Vi har tio ton i lasten...
Mellanhanden i Polen tar 10 procent...
Nej, nej, inga omlastningar..
TAXES, NO EXTRA TAXES!

ASSISTENTEN:
Vi får en marginal på 1 procent, 100.000 kronor.

In i kontorsrummet kommer en man i fyrtioårsåldern. Han har en bag över axeln, en sovsäck under armen. Han ser att de båda är upptagna, sätter ned sina saker, ramlar ihop i en skinnsoffa. Mannen i soffan plockar fram en liten kamera ur bröstfickan. Börjar fotografera.

Den äldre mannen häller i sig resten av ölen. Ser roat på fotografen som inte kan motstå och lyfter sin lilla kamera på halvdistans och knäpper av i flykten. Den äldre blir bländad av blixten och slår undan kameran. Den flyger iväg över golvet. Blir liggande.

AFFÄRSMANNEN:
Ta det från början, vad har hänt?

FOTOGRAFEN:
Fan vet...jag känner bara hur jag flyter omkring i nån slags sörja där jag inte bottnar...en brunsvart sörja som inte går att se genom...

AFFÄRSMANNEN:
Jag har inte tid med svammel, berätta vad som verkligen hänt. Har du trampat över, eller...

FOTOGRAFEN:
Trampat över ? Vad är det för svenska ? Gammelmans ? Det enda jag trampat över är din tröskel.
Jag är utslängd, jag kan inte leva mitt liv längre, jag är ratad, utkastad. Nej det är inte sant, jag har valt att gå.
Jag står inte ut längre. Jag behöver luft.

SEPIA /SCEN sju – ett galleri.
Fotografen arbetar med att hänga sina nu inramade sepiatonade fotografier.
Väggarna är täckta av detaljer av kvinnokroppar. Bröst. Hals. En gammal kvinnas händer.
Mitt i galleriet står en stege och bilder hänger rygg i rygg på samma höjd som dom på väggen. Det står en trave ohängda bilder lutade mot en vägg. Den kvinnliga galleristen sitter på en stol och betraktar hans bilder.

GALLERISTEN:
Är det inte bra nu ? Fler skulle känna trångt, tror jag...

Fotografen ser sig omkring. Länge. Han går fram till den ohängda traven och bläddrar genom dem. Stannar vid en som verkar bestå av enbart en hårbuske. Tar ut den. Ställer den under en annan av en naken fot.

GALLERISTEN:
Nej. Den första är bättre.

Fotografen gör tvärtom. Han byter bilder. Ställer undan foten. Sätter sig på stolen och betraktar.
Galleriets fönster är övertäckta. Man ser ändå att det är mörkt därute.

© Thore Soneson 2003

 

 

SEPIA som pdf fil