MAN

MAN är en novellfilm som handlar om mannen, den verklige mannen i mig. I alla män.

Ett osminkat porträtt av mannen som varelse. Ett porträtt där jag arbetat för att försöka förstå och berätta om det ofta mycket privata och personliga.

Innehållet kretsar kring små och stora frågor som:
Mannen som fenomen, den ensamme mannen, mannen som lever med dödsskräcken, mannen som måste sätta sitt bomärke på världen, mannen som inte vill försvinna utan att ha gjort något stort.

Mannen som behöver barnen, kvinnan och tryggheten, mannen som behöver äventyret och det farliga, mannen som måste testa alla sina inbyggda sidor och lustar och känslor innan det är för sent i livet, mannen som är som vi alla män är...

MAN är, för att säga det kortfattat, en filmisk undersökning av det manliga tillståndet.

Ett 30 minuter långt videoporträtt av en man, ett experiment där jag som manusförfattare - och regissör - kan prova vilka möjligheter ordet och bilden har i det extremt lilla formatet. Utan spektakulära händelser, bärande intrig eller annat normalt dramaturgiskt skelett.

manus och regi thore soneson
foto och musik christofer tolbert
scenografi åsa maria bengtsson
produktion thore soneson /med stöd av film i skåne

i rollerna:
mannen bo jonsson
kvinnan lisa wolin

Visad på
Umeå Filmfestival 1998
Folkets Bio/Malmö Filmfestival 1999

Scener ur MAN ingår i produktionen
SPEED
>

MAN

MAN - a short movie about the real man, the man in me. In all men.
The movie is structured as a serie of associative everyday dreams, hopes and doubts of a single man. His story is told in voice-overs and monologues. An apperance of an alter ego alters the viewers way of understanding him, and alters his ways of seeing himself.

Excerpts from the script

SC 1 (VO):
I am a man, an ordinary man...

A man that one day wakes up with a feeling that something must happen...something else...

A man that lives in a blue haze...

A man who´s seeking words to make clear what is happening to him...

All I know for sure is that I have chanced...

SC 2 (VO):
The photographic image is an evidence. A proof of my existence, that I am living here and now. That I am the same person...

At the same time it´s only superficial. Nothing really important is visible. No emotions. No thoughts...

 

 

 

Scenes from short movie MAN are included in production SPEED >

 

 


MAN INTRO _ scen 1
(swedish only)

 

Utdrag ur dagbok, förarbete till manus

SCEN 2

Smaken fanns kvar i munnen. Den salta, nakna smaken av svettindränkt hud. Mer än tio år hade passerat, men ögonblicket han just återupplevt var så levande att det kunde vara tio sekunder gammalt.

Det var fotografens lycka, och förbannelse, att för alltid ha minnet från en exponerad ruta lagrad i sin organism. Naturligtvis gällde det inte alla bilder han tagit, enbart de som innebar känslomässiga investeringar och som kanaliserats genom hans eget blodsystem.

I detta ögonblick av klarsyn tänkte han att en utställning, en samling bilder fyllda med den sortens organiskt liv, kunde ge honom en påtaglig livsinjektion. Han förväntade sig inte att någon annan skulle se den. Men han behövde den för sin egen tillfredsställelse, sin balans.

 

Inspiration

EN MANS MIDDAG.
Separerade ägg.
Dela några hårdkokta ägg i hälften och ta ut gulorna hela. Placera gulorna på kullar av potatismos och vitorna på kullar av riven morot.
ur Futuristisk kokbok, sammanställd av Marinetti.

 

Minnets bok.
"Han tycker det är utomordentligt märkvärdigt, också i sin vanliga erfarenhetsvärld, att känna fötterna på marken, att känna lungorna vidgas och dras samman av den luft han andas, att veta att om han sätter den ena foten framför den andra kan han gå från där han är till dit han är på väg.

Han tycker det är utomordentligt märkvärdigt att han vissa morgnar, just efter det att han vaknat, då han böjer sig ned för att knyta skorna översköljs av en lyckokänsla så intensiv, en glädje så naturlig och harmoniskt ett med världen att han känner sig vid liv i nuet, ett nu som omger och genomtränger honom, som bryter igenom honom med en plötslig, överväldigande visshet om att han lever.

Och den lycka han i detta ögonblick upptäcker inom sig själv är utomordentlig. Och vare sig den är utomordentlig eller inte finner han denna lycka utomordentlig."

utdrag ur "Att uppfinna ensamheten" av Paul Auster.

 

MAN INTRO _ scen 2
(swedish only)

 

till index_film

 

| to top