BERNARD FOYS TREDJE ROCKAD

en dramatisering av Lars Gustafssons roman med samma namn.

Manuset är i tre delar, skrivet på beställning av SVT Malmö, 1993. Regissör - Jan Hemmel.

synopsis

Vem är Bernard Foy? En fyrtioårig rabbin på uppdrag att rädda jorden från kärnvapenkrig? En åttiotreårig poet, medlem av Svenska Akademien, i färd med att skriva en agentroman? Huvudpersonen i en experimentroman författad av en avhoppad högstadieelev någonstans i Stockholms södra förorter? Svaret ges, kanske, i denna fantastiska roman vars sprudlande idérikedom bara överträffas av dess berättarkraft. Lars Gustafssons märkliga läsäventyr ger utsikt mot livets bråddjup – såväl de inre som de yttre.

ur presentation av romanen på förlaget Natur och Kulturs hemsida.

Television drama
(Swedish only)
Based on the novel
"Bernard Foy's Third Castling" by swedish novelist / professor Lars Gustafsson.

 

 

Etablerande scener ur Del ett /

103. INT - KUNGLIGA BIBLIOTEKETS FOAJÉ - DAG

/POETEN STATISTER /

Den gamle poeten i sitt silvriga hår låter den blåa röken från cigarillen vindla upp mot glastaket i Kungliga Bibliotekets foajé.

POETEN BERNARD:
Dom säger att Alzheimers sjukdom får människor att glömma hur man använder tandborstar och vattenklosetter...och att man plötsligt, mitt på gatan, inte längre vet var man bor...

Några andra gamla herrar nickar instämmande mot honom när han reser sig, tar sin slitna svarta oxlädersportfölj i fast grepp under armen.
Under sin utläggning går poeten runt, runt i foajén, böjer sig snusande vid några dammiga manshöga fikusar, ser ut att imitera orden.

POETEN BERNARD (forts):
...som om man var en hundvalp som rusar hit och dit och nosar på allting utan att ha någon aning om vad för slags värld den befinner sig i.

På väg ut genom glasdörrarna fortsätter poeten tala i samma flöde.

POETEN BERNARD:
Förmodligen är mina minnesceller allvarligt skakade av ett helt livs whiskydrickande och nattvak och feta cigarrer...

104. EXT - KUNGLIGA BIBLIOTEKET - DAG

/ POETEN STATISTER /

Ute i den kalla och fuktiga vinden stannar Bernard Foy plötsligt till, vänder sig mot sina kamrater som stirrar bakom glasdörrarna. Han vaknar upp ur sina högt uttalade tankar, drar kavajen om sig, går huttrande bort i den småsnålt vinande oktobervinden.

POETEN BERNARD (i kameran som åker med):
Men det är inte ett underskott av minne som plågar mig, det är överskottet... Mina minnesbassänger hotar att utplåna mig i en fruktansvärd översvämning av detaljer, dofter och syner ur det förflutna...

Poeten tystnar, stannar, kramar sin portfölj. Kameran stannar upp och poeten Bernard Foy går mot oss, försvinner ur bild.

105. EXT - REBELLENS HEM - DAG

/REBELLEN FADERN LUTWEILER /

Den sjuttonårige rebellen Bernard Foy kommer gående längs plattgång, upp mot den gula, träklädda trettiotalsvillan som är hans hem. En ljusblå byråkratvolvo skymtar genom granhäcken utanför garaget. Det är en varm dag, Bernards gängliga kropp är klädd i svart skinnjacka, slitna basketskor. Hans korta hår är solblekt.

Han stannar upp vid foten av yttertrappan. Solen lyser in genom ett öppet fönster till faderns arbetsrum, därinne syns ryggen på en man i kritstrecksrandig kostym. Rebellen Bernard ser faderns upprörda ansikte dyka upp bakom den okände mannens rygg.

JACOB FOY:
Detta är hemfridsbrott, herr Lutweiler. Jag Jacob Foy, en aktad småföretagare, är ett offer för myndighetsmissbruk...

106 . INT - REBELLENS HEM - DAG

/ REBELLEN FADERN LUTWEILER STATISTER /

Bilden flyttar in i arbetsrummet, taxeringsintendenten Lutweiler har ett magert, bistert ansikte som är kallsinnigt och livlöst. Lutweiler stoppar ned Jacob Foys bokföring i sin gula portfölj.

LUTWEILER:
Vi följer de ekonomiska lagarna, ni har inga tillgångar, bara skulder. Detta är normala proceduren vid skatterevision.

Hans två medarbetare tömmer hela rummet i svarta plastpåsar. Lönelistor, kvittenser, reklamkalendrar från grävmaskinsföretag, allt åker ned.

107. INT - REBELLENS HEM - DAG

/ REBELLEN LUTWEILER STATISTER /

Rebellen Bernard står ovanför den smala trappan mot övervåningen i den gula villan. Han lyssnar uppmärksamt. Vid foten av trappan är dörren till faderns arbetsrum öppen. Taxeringsintendenten Lutweiler kommer ut med gula portföljen i händerna, vänder sig in mot rummet. Hans röst hörs upp till rebellen.

LUTWEILER:
Alla tillgångar kommer att tas som betalningssäkring...

Kameran rör sig mot Bernard, uppför trappan, hans min är fundersam.

REBELLEN BERNARD (i kameran):
Jag är en alldeles vanlig människa. Min mor är död och min far ägnar sig åt att begrava sina grävmaskiner i mossarna. Det är inget märkvärdigt med att skattepolisen är på besök. Samma sak upprepas på många olika ställen i Sverige idag.

Med rebellens Bernards blick nedför trappan ser vi ytterdörren stå öppen. Fogden Lutweiler och hans medhjälpare lastar in lådor och säckar med papper i byråkratbilen. Bilen försvinner bort i ett rökmoln som förstärks av solstrålarna.

108. INT - REBELLENS HEM - DAG

/ REBELLEN FADERN /

Rebellen Bernard stiger in i faderns arbetsrum där några lösa pappersblad driver av och an i korsdraget likt vilsna löv. Ett par slitna lågskor står nedanför kontorsstolens nötta svarta lädersits. Bernard höjer blicken och ser fadern hängande, pendlande från takkronan, med uppsvällt ansikte och utstående ögon.

Rebellen Bernards ansikte avslöjar inte en min. Hans blick är fast. En röst deklamerar -

POETEN BERNARD (VO):
"Lugn gick du höstvind
lugn och obeveklig..."

109. INT - POETENS HEM - DAG

/ POETEN /

Bilden av den döde mannen i föregående scen tonas över i en pendel på ett gammalt väggur som rör sig majestätiskt fram och tillbaka. På samma sätt lappar diktens sista strofer över.

POETEN BERNARD:
"...genom min ungdoms friska skog
och härjade dess krona."

Bilden vidgas och vi ser poeten Bernard Foy titta upp från sitt skrivbord,en trave handskrivna papper ligger framför honom.

 

till index_film  

Bernard Foys Tredje Rockad som pdf fil | DEL ett | DEL två | DEL tre