ALTER EGO   skiss till kortfilm

 

Ett första manus till en kortfilm om vår medierade fantasier / skräckbilder.

Vi lever i en filmisk värld eller filmen tar över vår fantasi. Videobilden blir som ett allomfattande Big Brother-öga.

(Swedish only)

 

 

FÖRSTA SCENEN
Vi är i ett omklädningsrum, plåtskåp och träbänkar. I en skrubb sitter en man som ser ut att ha bandage om ansiktet. Hans mun är övertejpad. Hans händer surrade. Han är avklädd i bara kalsongerna.

En annan man kommer fram, visar demonstrativt upp sig. Han är klädd i jeans och slapp t-shirt. En svart keps nedtryckt i pannan. Han rör sig prövande, som om något är nytt, annorlunda.
Mannen sätter sig och tar fram plånbok. Bläddrar igenom några tummade bilder på barn och en kvinna. ”Du har en perfekt familj”.
Den surrade mannen är högröd i ansiktet. Försöker protestera, men får inte fram något begripligt, bara ljud.

INKLIPP LIVE
Flimrig och skakig bild av den surrade mannen i skrubben. Datum och tid visas på rutan. Som om det är ett band från ett bevakningsbolag.

ANDRA SCENEN
I ett välordnat radhushem sitter en kvinna i en skinnsoffa, klädd i ”den lilla svarta”. Hon sitter framför en tv och ser på video, vi ser att det är inklippsbilden hon tittar på.
Mannen i jeans och t-shirt betraktar henne. Han har en fjärrkontroll i handen, stänger av videon. ”Ingen annan är där under helgen” säger han. Kvinnan sitter med korslagda armar, talar inte. Hon kramar så hårt att fingrarna vitnar.

Mannen kopplar ur sladdarna från tvn och tar sin kamera, en kompakt liten digitalvideo. Sätter sig bredvid kvinnan i soffan, vrider displayen så att han ser vad han filmar.
Han försöker få kvinnan att skratta, se glad ut. Hon är spänd, stum.
Mannen blir irriterad, tar fram en kniv, en stilett, skär några hål i en kudde för att demonstrera hur skarp den är. Fjädrar och dun flyger.

TREDJE SCENEN
Vi hör en skärande ton, en mobiltelefon. Kvinnan rusar till sin handväska i hallen, svarar.
Mannen kommer efter henne, han filmar hela tiden.

Kvinnan säger med ansträngt glad ton ”Visst ...” innan mannen brutalt tar mobilen från henne. Stänger av den. Kvinnan drar sig tillbaka till soffan.

LIVE
Vi ser genom sökaren hur mannen går allt närmre kvinnan i soffan. Provocerar henne att resa på sig, trycker kameran mot hennes ansikte.


Han tvingar henne att posera för honom. Han använder videokameran som hot, nästan som vapen, den blir extremt närgången och filmar hennes porer, ögon, läppar och ansiktshud i makroperspektiv.

FJÄRDE SCENEN
Mannen sätter på en cd-spelare. Hård technomusik fyller köket.
Mannen tar fram spritflaskor ur ett skåp. Häller upp ett stort glas. Kvinnan öppnar en flaska vin. De dricker hetsigt, musiken drar upp tempot.
Mannen börjar dansa runt med kameran framför kvinnan. Tvingar henne att röra sig.

LIVE
Genom kameran ser vi i fladdriga bilder hur kvinnan rör sig till rytmen. Bilden går ut och in ur fokus.
Plötsligt försvinner hon ur bild. Och vi ser med kameran hur mannens blick söker henne. Sökaren fångar för en sekund in henne, på väg uppför trappan, innan hon åter är borta.

FEMTE SCENEN
Mannen stänger av musiken. Dricker upp sitt glas med whisky.
Rotar igenom köksskåp, hittar medicinburkar. Läser på etiketter.
Stoppar en burk i fickan.

LIVE
Mannen söker efter kvinnan med videokameran. Han scannar metodiskt av ett pojkrum, ett flickrum och ett sovrum.
Det är tomt överallt, spår av liv, kläder i högar.
Mannen flåsar upphetsat i voice-over.
Han kramar ett nattlinne, doftar ljudligt på det.

SJÄTTE SCENEN
Mannen står och provar en uniform framför en spegel, en befälsuniform med revärer och medaljer. Han knäpper metodiskt knapparna.

LIVE
Mannen filmar sig själv i uniformen framför spegeln.
Zoomar in detaljerna. Det blänker i knapparna.
Han zoomar in sitt ansikte, sina ögon. Svarta. Mörkt stirrande.

Med kameran framför sig går han till badrumsdörren. Den är låst, han bankar på den. Hårt, med kraft så att bilden vibrerar och skakar okontrollerat.

SJUNDE SCENEN
Inifrån badrummet ser vi kvinnan sitta inkrupen bakom toalettstolen. Det bultande ljudet på dörren ekar, Hon håller sig för öronen.
Plötsligt sprängs dörren upp, träflisor yr från karmen, mannen snubblar in med kameran framför sig.

LIVE
Genom sökaren ser vi hur mannen drar upp kvinnan från sin sittande ställning. Han håller hennes ansikte i ett hårt grepp med ena handen. Filmar närgånget hennes skräckslagna blick.
Han fortsätter hålla fast henne i samma grepp, leder henne baklänges in mot sovrummet.

Mannen knuffar kvinnan så hon ramlar på sängen. Hon ligger passiv, skräckslagen och väntar på fortsättningen. Han drar av sig uniformsjackan, hans t-shirt är skrynklig och svettig.
Han lägger sig ned bredvid henne, riggar kameran så bådas ansikten är i fokus, en tät bild.


LIVE
Vi ser deras ansikten i sökaren. Kvinnan med röda ögon, rinnande maskara. Mannen harklar sig, som om han skall säga något. En batterisymbol börjar blinka i sökaren. Mannen reagerar inte på varningen, börjar tala :

”Vi tänker inte på hur våra liv är när de är goda ...
Vi fastnar på problemen ... ältar dom. Fixerar oss vid dom.
Vi låter våra egna behov stå i bakgrunden... ”

Nu blinkar batterisymbolen intensivt.

Mannen ser det och sträcker sig mot kameran.
Bilden blir svart. Död.

 

   
THORE SONESON 2003